zondag 28 december 2008

Angun 3 maanden ceremonie

Hallo iedereen ,
Het is niet alleen bij jullie druk ook hier in Bali gezellige drukte.
We zijn op Kerstavond naar een ceremonie geweest van een 3 maanden oude baby ,de kleindochter van onze massage lady ,in maart van dit jaar zijn we nog naar het huwelijk geweest van haar zoon en nu is de baby al 3 maanden ,dus ook hier is seks voor het huwelijk heel normaal !!!
Artini vertelde dat het om 10.00 uur zou beginnen ,en Robert zei rond 9.45 komaan of we zijn te laat ,ofwel ben ik al gewoon dat alles toch later begint of ik ben al half Balinees !!.
Het was niet zo ver rijden met de brommer vanaf het hotel ,ik met kebaya en sarong en Robert in zijn short ,hij ging daar zijn sarong wel aandoen ,wel een gek zicht helemaal opgedoft en dan de helm op .
Daar aangekomen waren we natuurlijk bij de eerste ,Cinta haar werkgevers ( Nederlanders ) waren er al ,natuurlijk eerst drinken en lekkere zoetigheden ,de koekjes die waren verdorie erg lekker een soort bladerdeeg gevuld met ei en bloem ,daar heb ik natuurlijk mijn best mee gedaan ,nadien kon ik natuurlijk niet meer eten .
De priester herkende ons direct van met het huwelijk en verwelkomde ons ,nadien begon de ceremonie ,hij deed allemaal water in bekertjes en daar werden dan papiertjes met allerlei teksten ingelegd.
Ook het zegenen en besprenkelen van al de offergaven en de ouders hoorde erbij .
Daarna ging iedereen naar de plaats bij de huistempel en werden er terug allerhande ceremonies gedaan en die kunnen jullie allemaal op de foto's zien ,elke handeling zal wel zijn betekenis hebben .
De baby werd met zijn voetjes in een schaal met water gezet waar ook de ring en de armbandjes voor armpjes en beentjes in lagen , dit vond ik wel speciaal ,ook de betekenis van de kip weet ik niet die zijn broertje vast hield weet ik niet (zie foto's ), later werd die in de gele doek gedaan en mee rondgezwierd en iedereen liep rond de tafel.
Dit is nu de 2 de keer dat we een 3 maanden ceremonie bijwonen en is toch weer helemaal anders .
Tegen 14.00 reden we terugnaar het hotel want dan gingen ze offeren bij stamvader zijn tempel in een andere plaats .
s'Avonds rond 19.00 zijn we dan terug gegaan want werd er gedanst ,dus wij natuurlijk weer de eerste ,een goede plek uitgekozen om alles goed te aanschouwen .
Hier werden ook weer Joged dansen uitgevoerd ,die zijn erg geliefd bij het publiek en de Cendrawasih dans zoals bij de opening van het hotel .
Nu kon ik mee gaan dansen wel 2 keer en Robert ook een 2 keer ,de kerels van hier kunnen wel allemaal goed dansen , het was een plezier om ze bezig te zien ,ze gingen er helemaal in op en soms werd het zelfs een klein toneelstukje .
Het jongetje die de maskerdans deed was echt heel goed en ik dacht dit moet nog een kind zijn zo aan zijn handen en voeten te zien ,maar dat hij nog maar 9 jaar was daar schrok ik toch van .
Naderhand wat dacht je weet eten en we waren rond 23 uur thuis
Het was een prachtige avond in openlucht met een lekker briesje en dat we genoten hebben hoef je ons niet te vragen .
Het is niet zo eenvoudig dit allemaal te beschrijven maar de foto's verklaren veel en die kunnen jullie bekijken via de link .
http://fotoalbum.seniorennet.be/Rirobear/angun_3_maanden_ceremonie/
Groetjes Robert & Rita

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wat een schitterende ervaring hebben jullie op gedaan zeg en wat een prachtige foto's
ik heb er weer van zitten genieten
liefs julia

Rita zei

Ja Julia ,de ceremonies zijn altijd mooi en kleurrijk en altijd lekker eten ook.
Rita